Перейти до вмісту
10 Жовтня 2026 • Київ 9°
НБУ USD 44,89 EUR 50,31 PLN 11,48
Новини економіки

Спрощена система оподаткування. Перше читання

Спрощена система оподаткування. Перше читання

Верховна Рада ухвалила за основу
урядовий законопроект “Про внесення
змін до Податкового кодексу України та
деяких інших законодавчих актів України
(про спрощену систему оподаткування,
обліку і звітності суб’єктів малого
підприємництва)” №8521. За перше читання
законопроекту проголосували 16 червня
258 народних депутатів, передає
“Інтерфакс-Україна”.


Урядовий законопроект №8521 передбачає
розподіл фізичних осіб-підприємців, що
працюють на спрощеній системі
оподаткування, на три категорії залежно
від залучення найнятих робітників,
обсягу доходу.


Окрім того, уряд пропонує прив’язати
ставку єдиного податку до рівня
мінімальної заробітної плати (м.з.п.):
для доходів до 150 м.з.п. максимальна
ставка 10% м.з.п.; для доходів до 1 тис
м.з.п. максимальна ставка 20% м.з.п.


Водночас для фізичних осіб з розміром
доходу до 2 тис м.з.п. встановлюється
процентна ставка податку (3% від доходу
за умови сплати ПДВ, 5% від доходу – без
сплати ПДВ).


Окрім того, документом передбачено
зобов’язати “спрощенців” реєструватися
платниками податку на додану вартість
(ПДВ) у разі надання послуг таким
платникам.


У даний час щодо спрощеної системи
оподаткування до внесення відповідних
змін до Податкового кодексу, що набув
чинності з 1 січня 2011 року, продовжує
діяти указ президента “Про спрощену
систему оподаткування, обліку і звітності
суб’єктів малого підприємництва” №
727/98 від 3 липня 1998 року.


Крім того, з 1 квітня 2011 року набув
чинності р.3 Податкового кодексу, що
регулює оподаткування прибутку
підприємств. Зокрема, запроваджено
заборону юрособам відносити закупівлі
товарів і послуг у “спрощенців”-фізосіб
на валові витрати при визначенні об’єкту
оподаткування на прибуток, тобто фактично
обкладати їх за ставкою податку на
прибуток.


Раніше повідомлялося, що уряд подав
у Верховну Раду законопроект про реформу
спрощеної системи оподаткування, що
враховує майже всі побажання підприємців.
Вже з 1 липня бізнесу, який платить єдиний
податок, буде дозволено реєструватися
платником ПДВ, а великим підприємствам
– зараховувати на валові витрати ті, що
пішли на придбання у “єдинщиків”
товарів, робіт і послуг.


Уперше в опозиції практично немає
зауважень до урядового законопроекту.
За словами заступника голови комітету
промислової і регуляторної політики
та підприємництва Ксенії Ляпіної (“Наша
Україна – Народна самооборона”),
опозиціонери навіть готові його
підтримати.


“Пам’ятаючи, чим це може закінчитися,
документ краще не допрацьовувати в
комітеті, а приймати як є. А то я побоююся
сценарію, коли такий “хороший”
Кабмін подав у Раду законопроект, а
депутати його переробили”, – каже
Ляпіна.


Підприємці називають поданий
законопроект перемогою, хоча до нього
можуть виникнути питання – наприклад,
з приводу переліку видів діяльності,
за яких можна платити єдиний податок.
За словами заступника голови Всеукраїнського
об’єднання малого і середнього бізнесу
“Фортеця” Віталія Андреєва, бізнес
хотів би більшого: стимулювання розвитку
підприємництва, запровадження податкових
канікул на певний термін і зниження
ставки ЄСВ.


Як відомо, 1 квітня набув чинності в
повному обсязі новий Податковий кодекс.
Головними змінами стали зменшення
податку на прибуток для великих
підприємств, запровадження податкових
канікул для новостворених компаній, і
поява цілої низки проблем у “спрощенців”.